Prorail is als Infrabeheerder van het spoor verantwoordelijk voor de Infrastructuur, maar we meten vanuit de baan ook heel veel aan treinen… waarom eigenlijk?
Kom het ontdekken én beleven op de Raildagen van 19 en 20 september op de begane grond in de Inktpot in Utrecht.
Materieelimpact
Binnen Assetmanagement Informatie houden wij ons als team materieelimpact bezig met het meten aan treinen die over ons spoor heen rijdt, tot op wielniveau. Dat doen we met meetsystemen die op bijna 100 locaties in Nederland treindata verzamelen en realtime beschikbaar stellen voor allerlei doeleinden, binnen én buiten ProRail.
Actieve signalering en meer…
Waarom? Allereerst om het risico op een ontsporing door materieel falen te beperken door treinen stil te zetten als daar een reden voor is, (bijvoorbeeld een heet wiel/ hete aspot) en ter bescherming van onze infra zoals wissels en kunstwerken (bijvoorbeeld een grote vlakke plaats). Daarnaast is er een schat aan data die onder meer worden wordt gebruikt tbv onderhoud van materieel (bijvoorbeeld plannen van het afdraaien van wielen), signaleren van vaste remmen, falende aspotten,, bepalen van gewicht van treinen voor plannen onderhoud aan het spoor/ kunstwerken, opstellen van slijpplannen, en bijvoorbeeld onderzoeken naar trillingen en geluid. Maar er is meer, veel meer, mogelijk.
WILD/ Quo Vadis en HotBox
Wij leggen samen met onze leverancier Voestalpine graag uit in de Inktpot wat de systemen precies zijn, hoe ze werken, wat we zien, en wat we als ProRail beschikbaar stellen aan de gehele railbranche.
Voestalpine zal met een VR experience de mogelijkheid bieden om de systemen (en meer) in een virtuele omgeving van heel dichtbij te bekijken.
Graag tot dan!